W minionym tygodniu zakończyły się Jesienne Warsztaty Naukowe zorganizowane przez dr Jacka Orzechowskiego, podczas których uczniowie II LO w Starachowicach mieli szansę przekonać się nie tylko, jak żyje student, ale też, jak wyglądają zajęcia praktyczne w laboratoriach Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie.

Pierwszego dnia, zaraz po zakwaterowaniu w hotelu studenckim „Piast”, grupa 17 uczniów i uczennic  miała okazję obejrzeć teleskopy obserwatorium Uniwersytetu Jagiellońskiego i wysłuchać wyjaśnień dotyczących ich działania. Następnie poprowadzono specjalnie dla nas wykład dotyczący miejsca człowieka we Wszechświecie oraz  układu solarnego.  Na koniec pierwszego dnia przewidziana była obserwacja nieba przez teleskop Maksutowa o średnicy 35 cm, która zrobiła na nas ogromne wrażenie.

Niemal cały drugi dzień zarezerwowany był na zajęcia laboratoryjne, w trakcie których uczniowie badali właściwości metali, uczyli się, jak zbierać i oceniać niepewność danych, analizować i formułować hipotezy badawcze. Uczestnicy byli podzieleni na kilka grup, z których każda otrzymała po dwa zadania. Pierwsza część pracy naukowej trwała trzy godziny, a następnie po przerwie obiadowej trzeba było kontynuować zajęcia.

Trzeciego dnia zwiedziliśmy dwie sale badań akustycznych: pogłosową (w której dźwięk może odbijać się nawet przez dziesięć sekund bez zaniknięcia) i bezechową (która tłumi nawet najintensywniejsze dźwięki najlepiej w Europie). Kolejnym punktem naszej wycieczki było muzeum górnictwa na terenie AGH, gdzie mogliśmy zobaczyć maszyny wykorzystywane w kopalniach, zabezpieczenia używane, by nie doszło do osunięcia się stropu, czy pokój pierwszej pomocy dla górników. Ostatnim punktem naszej wycieczki był Rynek Krakowski, po którego obejrzeniu wyjechaliśmy w drogę powrotną.

Dzięki dr J. Orzechowskiemu mieliśmy szansę zweryfikować nasze wyobrażenie o życiu studenckim i zobaczyć rejony uczelni zwykle zamknięte dla osób z zewnątrz. Poszerzyliśmy swoją wiedzę i umiejętności w zakresie doświadczeń fizycznych, uzyskaliśmy dodatkową  motywację do dalszej intensywnej nauki. Warsztaty były niezwykłym doświadczeniem dla wszystkich uczestników.